קולינריה ומוזיקה

|

שמחת תורה

שיר לערב חג #4

הדיי עפאים מארח את אלון עדר

בין כביסה לכלים, בהתמדה שעשויה להזכיר תרגול יוגה, אלון עדר הוציא עשרה אלבומים ב-9 שנים. אולי זה קשור לעובדה שהוא מרגיש שעליו לאזן כל אלבום הרמוני ושלם באלבום זועם ומלא קללות. במפגש עם השף הדיי עפאים, תוך כדי שהם רוקחים חלבה יוונית עם תפוחים וצימוקים, עדר מספר על יתרונות הרגליים שעל הקרקע לעומת כנפי הציפור, על טרדה תמידית כעבודה רוחנית ועל החיפוש אחר רגעים שבהם הנפש שולטת ביד הכותבת.

מנחה: הדיי עפאים

אורח: אלון עדר

צילום ועריכה: עידן גליקזליג

הקלטת סאונד: ניצן פרי

ניהול אמנותי: עמיחי חסון

הפקה: אייל לויט, שיר שרוני, אבישי חורי

 

ויש ציפור בשמיים

מילים: יהודה עמיחי

לחן: אלון עדר

חלבה יוונית עם תפוחים וצימוקים לשמחת תורה

הדיי עפאים

 בשוק:

4 כוסות מים

3 כוסות סוכר

קליפה מלימון אחד (החלק הצהוב בלבד)

2 מקלות קינמון

1 כוס שמן זית

2 כוסות סולת

1 תפוח עץ

½ כוס צימוקים בהירים וכהים

½ כוס שקדים ואגוזים קלופים וחתוכים גס

 

במטבח:

מתחילים בהכנת הסירופ: נותנים את המים והסוכר בסיר, מוסיפים את קליפת הלימון והקינמון ומביאים לרתיחה על גבי אש בינונית. מנמיכים את האש ומניחים להתבשל כ–10 דקות עד שהסירופ הופך למעט סמיך.

בינתיים מחממים את שמן הזית בסיר אחר, הגדול דיו כדי להכיל אחר כך גם את הסירופ. כשהשמן חם, מוסיפים אליו את הסולת ומערבבים היטב בכף עץ. מנמיכים את הלהבה וממשיכים בערבוב כמה דקות, עד שהסולת משנה את צבעה לזהוב ומתקבל מרקם של חול גרגירי ורטוב. קולפים את תפוח העץ וחותכים לקוביות. מוסיפים אל הסולת והשמן.

מוציאים את קליפת הלימון והקינמון מן הסירופ, ומוסיפים אותו בזהירות רבה אל השמן עם הסולת. העיסה תבעבע ותעלה אדים, כך שיש להרחיק מעט את הפנים כשעושים זאת. מי שבוחר לגוון את החלווה, מוסיף כעת את הצימוקים והאגוזים. ממשיכים בבישול כ–10 דקות נוספות ומערבבים היטב, עד שכל הסירופ והשמן נספגים בסולת ומתקבלת עיסה סמיכה מאוד במרקם חולי.

מפזרים מעט קינמון בתבנית קוגלהוף (עגולה עם ארובה במרכזה) בעלת דוגמה העשויה מתכת או סיליקון. יוצקים מעל את התערובת ומשטחים היטב בעזרת כף רטובה. מניחים להצטנן עד שהחלבה אינה חמה כלל (אפשר במקרר) והופכים על גבי צלחת הגשה רחבה. מקשטים במעט גרידת לימון או אבקת סוכר ומגישים עם כוס קפה מריר או תה בלימון.

אלון עדר. צילום: טל שחר

דילוג לתוכן