קולינריה ומוזיקה

|

ראש השנה

עוף תחת גפנו

רותי רוסו

play video משה חורי

רותי רוסו מתענגת על שלל התכונות הנהדרות של הגפן - ומאחדת אותו עם עוף משובח

הגפן הוא כמעט קלישאה בראש השנה. הוא מייצג ערימה גדולה כל כך של איחולים, שקשה להחליט איפה להתחיל. הוא אחד משבעת המינים, הוא סימן לפוריות, הוא מסמל ביטחון, היין שמפיקים מהענבים הוא סימן לשמחה, המתיקות של כל אלה מייצגת איחול לשנה טובה ומתוקה. 

 

כל הדברים הקסומים הללו גלומים בין האשכולות לענפים המטפסים, אבל לא רק. מכל הצמחים, לגפן יש מצוות מתנת עניים שייחודית רק לו. מגדלי הכרמים חייבים להשאיר את העוללות – הענבים שגדלו לבד, ללא אשכול – על הגפן, ולאפשר לעניים ללקטם. גידול הכרם דורש מחשבה סוציאלית שחורגת קצת מגבולות האף הפרטי שלנו. לא תמיד אנחנו אוהבים לבקר בחלל הזה או לחשוב עליו, ובכך אנחנו גוזרים על החברה הישראלית פחד, שנאת זרים, דעות קדומות ושיפוטיות. ההפסד הוא רב מערכתי וגורף, והוא נותן את אותותיו בכל חלקי העם.

 

הלוואי שהשנה הזאת נפתח בעינינו חריר צר. שנה פורייה ובטוחה, שנה של פיקחון ושל ניעור האדישות. יותר מזה לא אעז לבקש.

 

בסך הכל עוף בתנור, אבל עם נוסחה שלעולם לא נכשלת ועם רוטב מושלם שמתאים לראש השנה. עלי הגפן הם תבלין נפלא, אבל אם לא הצלחתם להשיג אותם – לא נורא בכלל. העוף יתמודד.

 

המצרכים:

 

עוף גדול טרי

 

1/2 לימון

 

1 כוס קמח

 

2 אשכולות ענבים אדומים

 

חופן צימוקים

 

1.5 כוס יין אדום מתוק

 

20-15 עלי גפן שטופים

 

1.5 כפית מלח גס

 

תוספות אפשריות: ראש שום חצוי לרוחב, ירקות שורש קלופים וחתוכים, תפוחי אדמה קטנים.

 

ההכנה:

 

1.   מחממים מראש את התנור לחום גבוה מאוד (250 מעלות).

 

2.  מנקים את העוף. את השיטה שלפניכם אימצתי מפותנה ג'אבר, בוגרת "האח הגדול": משפשפים את העוף היטב עם חצי לימון ואז מורחים עליו טוב טוב את הקמח, גם בפנים. שוטפים עם מים. העוף ורוד ומצוחצח ונטול ריח עופות.

 

3. מניחים את העוף בסיר אלומיניום פשוט, ולצדו את אשכולות הענבים. מפזרים את הצימוקים על העוף ומסביבו (אפשר להכניס חלק לתוכו) ויוצקים את היין. אם בחרתם להוסיף שום, ירקות שורש ותפוחי אדמה, מפזרים אותם בתוך הסיר ובתוך העוף.

 

4.  מפזרים את עלי הגפן בסיר. בוזקים מעל הכל את המלח, מכסים את הסיר ומכניסים לתנור לשעה. אחרי שעה מורידים את החום לטמפרטורה נמוכה (100 מעלות) וממשיכים לאפות עוד שעתיים לפחות, אפשר גם לילה.

 

5.  אפשר לסיים את האפייה ברבע שעה נוספת בחום גבוה עליון, כדי לקבל שעורו של העוף יהיה פריך יותר.

Envato Elements - By FiledIMAGE

דילוג לתוכן